Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Krásu hledejte i doma - 77: Křemenný porfyr Keltů na žernovy, dnes výjimečný dálniční most

3. 06. 2017 7:47:59
Kdo slyšel o Oparnu? A přece má jak v historii, tak v současnosti svůj význam. Kdysi slavné výrobou mlýnských kamenů, dnes s významným dálničním mostem evropského významu a v neposlední řadě nádhernou přírodou v nitru Středohoří.

Malebné Opárenské údolí, jímž vede jedna z přístupových cest na vrchol vulkanického kužele hory Lovoš nad městem Lovosice, je dlouhé cca 6 km a táhne se od Velemína (donedávna známá obec na evropské silnici E55 s obrovskými problémy s projíždějícími kamióny před dokončením dálnice) k Malým Žernosekům u řeky Labe v Českém středohoří. Oparno je součástí obce Velemín. Obec leží u Oparenského potoka, drobného pravého přítoku potoka Milešovského, asi 4 km od Lovosic, ve 14. století jako podhradí.

Pravděpodobně už staří Keltové a později Slované zde těžili kamenný porfyr na výrobu mlýnských kamenů, tzv. žernovů. Údolí je ve své horní části lučinaté, ve střední a dolní převážně lesnaté, místy i skalnaté a jeho úbočí po celé délce lemuje lokální železniční trať spojující města Lovosice a Teplice, dnes nepoužívaná pro sesuv v její střední části a zatím dopravně nahrazenou autobusy.

Dříve zde stálo několik mlýnů, z nichž poslední byl v provozu ještě za druhé světové války. Severovýchodně od obce nad údolím potoka je možno nalézt kolem 400 set lomových jam po těžbě porfyru na žernovy. Nad údolím stojí zbytky hradu Oparno (někde uvádí Opárno). Vypínající se na úzkém, strmém hřebenu, musel hrad v dobách své nevětší slávy vypadat impozantně (viz spodní obr. vpravo). Vznikl ve 13. století a byl tak jedním z nejstarších v kraji. Od poloviny 16. století je považován za pustý a dnes z něj zůstaly jen zbytky hradeb. Byl to kdysi mohutný šlechtický hrad s plášťovou zdí, postavený kolem roku 1344 Smilem z Vchynic a údajně z něj i věštila kněžna Libuše. Dnes je to zřícenina přitahující

zájem pěších turistů i cyklistů. Je z něj pěkný rozhled, mj. i na blízkou nejvyšší horu Českého středohoří Milešovku. V horní části údolí, v podstatě před odbočující cestou zahajující výstup na Lovoš, se nachází penzion Černodolslý mlýn.Nabízí ubytování s veškerým vybavením a samozřejmě kvalitní občerstvení putujícím turistům. Dobrý to podnik!

V malebném Opárenském údolí, kde se nachází i pěkná kaplička, je ale také návštěvníkům od roku 2005 k dispozici moderní rekreační areál perfektně vybavený pro sport. K dispozici je např. zázemí pro tenis, malou i velkou kopanou, volejbal, nohejbal, basketbal, badminton, petanque a dalí sporty. Je zde i dětské hřiště. Areál se nachází přímo na páteřní cyklomagistrále Most - Doksy a přívozem přes řeku Labe je dostupná i nedaleká evropská cyklomagistrála Greenways

Hamburk - Vídeň. Přes Opárenské údolí je dnes veden 275 metrů dlouhý obloukový most se 135-ti metrovým rozpětím spodního oblouku jako součást na konci minulého roku dostavěného úseku dálnice D8, posledního tenkrát ještě nedokončeného na trase Stockholm - Istanbul, který vede přes chráněnou oblast Českého středohoří. Je to výjimečná stavba a právě druhý největší

železobetonový most u nás. Větší je jen Podolský most přes vodní nádrž Orlík, který má o 15 metrů více. Při jeho stavbě museli stavbaři v chráněné krajinné oblasti (CHKO) dodržovat mnoho omezujících podmínek, např. nesmějí vstoupit do údolí. Stavba byla proto rozdělena na dvě samostatná, oplocená a naproti sobě umístěná staveniště o šířce mostovky. Oblouk byl prováděn z obou stran letmou betonáží po segmentech s délkou přibližně 5 m podle přesného harmonogramu.

V Oparenském údolí se nachází také citlivě zrekonstruovaný soubor mlýnských stavení, který slouží jako středisko enviromentální výchovy a jako turistická základna Asociace turistických oddílů mládeže České republiky. Ve mlýně se může ubytovat 22 osob na postelích (v zimě), v létě další na karimatkách. Do mlýna se dá dostat ze zastávky vlaku Oparno (pokud tedy vlak jezdí, či jej nahrazuje bus) nebo z Malých Žernosek (ty už jsou na hlavní trati Praha - Děčín, tak tam vlak by jezdit měl) se 4 km procházkou,či z obce Chotiměř.

Autor: Ervín Dostálek | sobota 3.6.2017 7:47 | karma článku: 8.05 | přečteno: 166x

Další články blogera

Ervín Dostálek

Alternativní královna krásy a ještě nedávno charismatický sportovní mág, kterého vynechali

Kdo se nehlásí dnes k Me Too jakoby neexistoval. Co to je vlastně alternativní způsob života ? Bývalá miliardářova "étericky založená kráska" proslulá bojem proti nošení kožešin neposílá svoje děti do školy a fotí se nahá v lese..

15.11.2017 v 8:30 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 35 | Diskuse

Ervín Dostálek

Co říkáte "hraběcím radám" zpoza oceánů ze zahraničí? Odmrštěme malost,nechme zdravý rozum

0,3, či kolik přes 5%, dostal Kalousek jen zásluhou hlasů, pokud se nemýlím, zpoza oceánů z Austrálie či Kanady, Čechů tam žijících a právoplatně volících, bez nichž by byl zcela vyautován, sleduji i kritiku současného dění u nás.

14.11.2017 v 13:47 | Karma článku: 27.34 | Přečteno: 914 | Diskuse

Ervín Dostálek

Soupeři neuhnul, vždy čelem a natvrdo,druhý v devadesáti školí s raketou mlaďochy na kurtu

Jediným způsobem jak dosáhnout vysokého věku, je podle známého moudra, zestárnout. Ale stáří, to je poměrně relativní pojem, ne? Jó, když tehdy tekla rakije a jižní víno proudem a stoly se prohýbaly pod upečenými berany a ovcemi..

13.11.2017 v 11:02 | Karma článku: 7.87 | Přečteno: 488 | Diskuse

Ervín Dostálek

Dneska skromně: To určitě nevíte, kdo byla teta Mařka a je vám to stejně určitě jedno...

Vzala jednoleté dítě do náruče a běžela s ním někde mezi Lety a Dobřichovicemi pod les, když na vlak Praha - Beroun, pro ně německý (bylo to přece v protektorátu Böhmen und Mähren), zaútočili v pětačtyřicátém američtí "kotláři"...

12.11.2017 v 14:09 | Karma článku: 19.75 | Přečteno: 309 | Diskuse

Další články z rubriky Cestování

Vojtěch Marek

17 000 km stopem domů z Kamčatky V

Putování jednoho kluka od Pardubic z Kamčatky domů. Stopem. Z Kamčatky přes celou Sibiř, Ural až do Archangelsku. A pak přes Petrohrad a Ukrajinu domů.

21.11.2017 v 7:22 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 0 | Diskuse

Martin Úbl

Knižní bestseller letošních Vánoc

Přečtěte si první ukázku z právě vycházející knihy Neuvěřitelné příhody z hor / Nahoru můžeš, dolů musíš. Knihu lze objednávat zde: http://www.albatrosmedia.cz/tituly/37346813/neuveritelne-prihody-z-hor/ Pěkní čtení! Autor.

20.11.2017 v 13:01 | Karma článku: 5.83 | Přečteno: 282 | Diskuse

Petr Havránek

Šumava, vrch Ostrý.

Při našich občasných toulkách Šumavou jsme doposud tak trochu přehlíželi Železnorudsko. Jeden z posledních slunečních víkendů nám dává šanci k nápravě a tak nabíráme směr Špičák.

20.11.2017 v 7:00 | Karma článku: 14.90 | Přečteno: 230 | Diskuse

Martin Houška

Na hlavní silnici 1/15 z Liběšic na Litoměřice nepůjdou závory !

Dne 20.11. v 08:00 začíná přestavba vnitřní elektronické technologie na železničním přejezdu na hlavní silnici 1 / 15 ležícím mezi obcemi Horní Řepčice a Liběšice. Železniční provoz nebude přerušen.

19.11.2017 v 19:32 | Karma článku: 6.27 | Přečteno: 198 | Diskuse

Miroslav Hruška

Netradiční květnový výlet do Polska aneb Polsko (rychlo)vlakem i letadlem - díl druhý

V prvním díle této dvojdílné reportáže jsem s mým kamarádem zkoumal dopravní zajímavosti Katovic. Na závěr jsme se přesunuli polským Pendolinem do Varšavy. V tomto dílu tedy prozkoumáme Varšavu a také se proletíme letadlem ...

17.11.2017 v 13:10 | Karma článku: 11.08 | Přečteno: 356 | Diskuse
Počet článků 383 Celková karma 10.53 Průměrná čtenost 180

Viz výše v části Představte se nám - nevím v čem se tyto dvě rubriky liší



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.