Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Krásu hledejte i doma - 86: Za 750 milionů mezi deset nejkrásnějších na celém širém světě!

8. 06. 2017 6:46:32
Co mají společného londýnský Dóm tisíciletí či mrakodrap Twins v malajském Kuala Lumpur s Mariánským mostem přes Labe v Ústí ? No přece všechny tři patří mezi 10 nejkrásnějších staveb světa posledního desetiletí minulého století..

Mariánský most v Ústí nad Labem, postavený v roce 1998, se stal hned po svém vzniku jedním ze symbolů města. Nezapomenutelným ze dvou hledisek. Které chcete číst jako první? To kladné nebo to záporné?

Začněme kladným. Roku 1999 získal tento most Cenu Evropské asociace ocelových konstrukcí - ECCS (European Convention Construcional Steelwork) European Steel Design Awards.

A hned v roce 2001 byl Mariánský most zařazen především pro zajímavé tvarování konstrukce zavěšeného trojuhelníku v mezinárodní anketě mezi deset nejkrásnějších staveb světa posledního desetiletí

minulého století. Tedy po bok londýnského Dómu tisíciletí nebo

malajského Kuala Lumpur a jeho Twins (Dvojčat). Autorem Mariánského mostu je architekt Roman Koucký (vlevo na foto), který už předtím ovlivnil podobu Ústí nad Labem víc, než by se možná zdálo. Ale dnes už o tom mluvit ani moc nechce.

A teď to záporné hledisko, jó? Osmnáct let už trvá soudní spor města se společností Hutní montáže o dostavbu Mariánského mostu a ty zřejmě ještě nekončí. Ústí stál most přes Labe tři čtvrtě miliardy korun, stavební firma žádala po magistrátu dalších zhruba 184 milionů korun a úroky z prodlení a ty ve výši 18,25 procenta za každý rok až do zaplacení. Most měl být hotov do roku 1997, ale stavba se dostala do skluzu, nejprve se objevily trhliny na pylonu, pak velká voda podemlela pomocné podpěry. Firma tvrdí, že se musel změnit projekt, spotřebovalo se více materiálu a stavba se tak prodražila.

Jenže město místo zaplacení vyšší ceny uplatnilo sankci za pozdní dodání stavby. První auta se totiž na most dostala až na konci července 1998, tedy o sedm měsíců později než měla. A firma se s městem soudí ještě o další peníze. Otázky u soudu zněly, zda byl nebo nebyl most postaven podle podepsané smlouvy, či zda město vědělo o navýšení ceny, či co bylo předmětem díla apod. a také kdo byl oprávněný za město na poradách jednat. Případ je složitý, jeho soudci se mění, navíc jsou přetíženi a tak uvidíme, jak to celé dopadne. Ale hlavně že most stojí a je opravdu nádherný, ne?

Vedle tradičního symbolu města, hradu Střekova, se stal Mariánský most novodobou dominantou města Ústí nad Labem. Ústecký most má délku 198 metrů a jeho pětasedmdesátimetrový pylon na střekovské straně je proti na druhé straně se vzpínající Mariánské skále dominantou města. Spojuje městské části Ústí nad Labem-město a Ústí nad Labem-Střekov a je nejmladším

ze tří říčních mostů přes Labe v krajské metropoli, po mostu Dr. Edwarda Beneše a železničním mostu. Leží v místě zvaném Ústecká brána. Byl budován po dobu pěti let a město do něj investovalo 750 milionů korun. Stal se tak nejdražší dopravní stavbou od roku 1948 financovanou nějakým městem. V roce 2002 úspěšně odolal ničivé povodni velkého rozsahu.

Most tvoří dva pylony, z každého jednostranně vychází 15 ocelových lan, které nesou mostovku, která je 179 metrů dlouhá. Výška pylonů má být shodná s výškou ústeckého kostela Nanebevzetí Panny Marie, tedy 60 metrů. Most váží 3500 tun. Zvláště z důvodů neobvyklého řešení bylo třeba volit i netradiční výrobní a montážní postupy. Po celou dobu výroby a

montáže probíhal složitý proces sledování geometrie jednotlivých dílů a sestav. Při zachování lodního provozu na Labi byl hlavní stodvacetimetrový nosník hlavního pole vysouván pomocí hydraulického výsuvného zařízení přes řeku. Až 19 paralelních lan má několikanásobný

systém ochrany. Každé sedmipramenové lano bylo nejprve galvanizováno, poté opatřeno protikorozním mazacím tukem a voskem a následně povlečeno 1 mm tlustým umělohmotným povlakem. Celý sestavený kabel je pak krytý silnostěnnou trubkou z umělé hmoty, tedy systémem stejným jako mají nejvýznamnější moderní zavěšené mosty na světě. I když se od samého začátku ozývaly kritické hlasy, které

nesouhlasily s drahou a podle nich megalomanskou stavbou, nakonec se most dočkal ocenění nejen ve světě, ale i ve své domovině. I ten v hlasování obyvatel, se Mariánský most stal nejkrásnější stavbou Ústeckého kraje. Most patří městu Ústí nad Labem, to jej nabízí k odprodeji státu, ministerstvo dopravy však s jeho převzetím váhá. Smlouvy o převodu mostu za 95 milionů Kč byly již podepsané k říjnu 2010, ale fakticky k převodu ještě nedošlo. Pro jméno mostu, které vyhrálo, tedy Mariánský most, hlasovalo 93 lidí. Mezi dalšími možnostmi, jak se most mohl jmenovat, patřily např. Most barikádníků, Harfa, Vidlák, Mobidik, Manhattan, Semtammost či Most 7. pětiletky.

Autor: Ervín Dostálek | čtvrtek 8.6.2017 6:46 | karma článku: 6.86 | přečteno: 181x

Další články blogera

Ervín Dostálek

Alternativní královna krásy a ještě nedávno charismatický sportovní mág, kterého vynechali

Kdo se nehlásí dnes k Me Too jakoby neexistoval. Co to je vlastně alternativní způsob života ? Bývalá miliardářova "étericky založená kráska" proslulá bojem proti nošení kožešin neposílá svoje děti do školy a fotí se nahá v lese..

15.11.2017 v 8:30 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 35 | Diskuse

Ervín Dostálek

Co říkáte "hraběcím radám" zpoza oceánů ze zahraničí? Odmrštěme malost,nechme zdravý rozum

0,3, či kolik přes 5%, dostal Kalousek jen zásluhou hlasů, pokud se nemýlím, zpoza oceánů z Austrálie či Kanady, Čechů tam žijících a právoplatně volících, bez nichž by byl zcela vyautován, sleduji i kritiku současného dění u nás.

14.11.2017 v 13:47 | Karma článku: 27.34 | Přečteno: 914 | Diskuse

Ervín Dostálek

Soupeři neuhnul, vždy čelem a natvrdo,druhý v devadesáti školí s raketou mlaďochy na kurtu

Jediným způsobem jak dosáhnout vysokého věku, je podle známého moudra, zestárnout. Ale stáří, to je poměrně relativní pojem, ne? Jó, když tehdy tekla rakije a jižní víno proudem a stoly se prohýbaly pod upečenými berany a ovcemi..

13.11.2017 v 11:02 | Karma článku: 7.87 | Přečteno: 488 | Diskuse

Ervín Dostálek

Dneska skromně: To určitě nevíte, kdo byla teta Mařka a je vám to stejně určitě jedno...

Vzala jednoleté dítě do náruče a běžela s ním někde mezi Lety a Dobřichovicemi pod les, když na vlak Praha - Beroun, pro ně německý (bylo to přece v protektorátu Böhmen und Mähren), zaútočili v pětačtyřicátém američtí "kotláři"...

12.11.2017 v 14:09 | Karma článku: 19.75 | Přečteno: 309 | Diskuse

Další články z rubriky Cestování

Vojtěch Marek

17 000 km stopem domů z Kamčatky V

Putování jednoho kluka od Pardubic z Kamčatky domů. Stopem. Z Kamčatky přes celou Sibiř, Ural až do Archangelsku. A pak přes Petrohrad a Ukrajinu domů.

21.11.2017 v 7:22 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 0 | Diskuse

Martin Úbl

Knižní bestseller letošních Vánoc

Přečtěte si první ukázku z právě vycházející knihy Neuvěřitelné příhody z hor / Nahoru můžeš, dolů musíš. Knihu lze objednávat zde: http://www.albatrosmedia.cz/tituly/37346813/neuveritelne-prihody-z-hor/ Pěkní čtení! Autor.

20.11.2017 v 13:01 | Karma článku: 5.83 | Přečteno: 282 | Diskuse

Petr Havránek

Šumava, vrch Ostrý.

Při našich občasných toulkách Šumavou jsme doposud tak trochu přehlíželi Železnorudsko. Jeden z posledních slunečních víkendů nám dává šanci k nápravě a tak nabíráme směr Špičák.

20.11.2017 v 7:00 | Karma článku: 14.90 | Přečteno: 230 | Diskuse

Martin Houška

Na hlavní silnici 1/15 z Liběšic na Litoměřice nepůjdou závory !

Dne 20.11. v 08:00 začíná přestavba vnitřní elektronické technologie na železničním přejezdu na hlavní silnici 1 / 15 ležícím mezi obcemi Horní Řepčice a Liběšice. Železniční provoz nebude přerušen.

19.11.2017 v 19:32 | Karma článku: 6.27 | Přečteno: 198 | Diskuse

Miroslav Hruška

Netradiční květnový výlet do Polska aneb Polsko (rychlo)vlakem i letadlem - díl druhý

V prvním díle této dvojdílné reportáže jsem s mým kamarádem zkoumal dopravní zajímavosti Katovic. Na závěr jsme se přesunuli polským Pendolinem do Varšavy. V tomto dílu tedy prozkoumáme Varšavu a také se proletíme letadlem ...

17.11.2017 v 13:10 | Karma článku: 11.08 | Přečteno: 356 | Diskuse
Počet článků 383 Celková karma 10.53 Průměrná čtenost 180

Viz výše v části Představte se nám - nevím v čem se tyto dvě rubriky liší



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.