Za "Perlou Sibiře" - na BAJKAL. I. : Vzhůru do lůna Sibiře, přes Moskvu letíme do Irkutsku

11. 09. 2017 9:02:36
Panenská divočina panuje dosud na mnoha místech obrovského území východně od pohoří Ural až k pobřeží Tichého oceánu . To území se jmenuje SIBIŘ. Cílem našeho putování bylo nejhlubší jezero světa - BAJKAL. Nejdřív ale do IRKUTSKu!

Počátky objevování Sibiře spadají na přelom 15. - 16. století. Překážkou byly kruté a drsné přírodní podmínky. Objevitelem, který přispěl k připojení Sibiře k Rusku, byl kozák Timofejevič Jermak, který, jak se píše v literatuře, s osmisethlavým vojskem odvážných a smělých kozáků porazil roku 1582 v krvavé řeži tatarské vojsko chána Kurkumy. Na Sibiři začala pak vznikat i města a začal kvést obchod. Jedním a později i nejvýznamnějším městem se stal Irkutsk. Tam začala po příletu naše sibiřská anabáze s cílem dostat se k Bajkalu, druhému největšímu jezeru světa, zadržujícího nejvíce pitné vody na světě, tedy 1/5 světových zásob. Dlouhé 636 kilometrů s průměrnou šířkou 50 km. Vyplňuje obrovskou trhlinu mezi dvěma zemskými deskami starou 25 milionů let. Jeho zatím největší zjištěná hloubka je 1637 metrů, tedy z jezer největší na světě! K Bajkalu bychom mohli od nás z Čech vlakem do Moskvy a pak Transsibiřskou magistrálou - tou tedy také pojedeme - ale na Sibiř jsme samozřejmě zvolili cestu rychlejší - letadlem.

Do Ruska jak známo, potřebujete vízum. Stojí přes dva tisíce korun, ale pokud tam chcete jet, tak to samozřejmě dáte. Letíme s Aeroflotem do Moskvy. Musíme si na čas zvyknout i na azbuku, kterou si trochu ještě pamatujeme z dětství ze školy. To dnešní mladí zařídí vše anglicky, že... Na reklamě Aeroflotu se píše: Dobré přátele na cestě, myslí tím samozřejmě sebe, významnou leteckou společnost. Ale i já jsem našel - je to Roland z Prahy. Jedeme spolu. Přistáváme na jednom z moskevských letišť, na Šeremeťevu. Pá měsíců před tím tam došlo k té obrovské střílečce s teroristy snad z Kavkazu, ale na to člověk ve světě zas tak moc myslet nemůže, to by musel sedět doma na pr.... Ale opatrnosti samozřejmě nikdy nezbývá, že...

Z Prahy v 10.15 - Moskva 12.35. Pak předlouhý pochod s bágly z terminálu A na terminál F, řekl bych že to bude skoro dva kilometry. Nevím. Tam jsme sice z našeho letadla z Prahy mezi prvními, ale už je tam obrovská fronta vlnící se mezi kovovými vlnolamy. Jsou zde Rusové přilétající z dovolené z Turecka či Středomoří, italské reprezentační družstvo volejbalistů, babky s taškami, inženýři s notebooky, rodiny s dětmi a turisté s všemi možnými druhy báglů a movitosti. I my. Kolegovi nechtějí vzít obrovský bágl, ale pak se to vyřeší. Na Šeremeťevu jsme strávili skoro sedm hodin, odlétáme v 19.15 místo v 18.45 a v půl šesté ráno

(posunuli jsme si hodinky zprvu o dvě a teď ještě o pět hodin dopředu, tedy celkem o sedm) přistáváme za 5 a čtvrt hodiny v Irkutsku. Dobrá svačinka jak na cestě z Prahy do Moskvy, tak ještě lepší na vnitrostátní lince - rýže s masem, tedy přesněji rybou (už to začíná) a k tomu ještě studené slané a dobré rybky (nebo to bylo suši?) a další pochutiny. Před přistáním sledujeme z okénka dole se kroutící mohutnou řeku Angaru, jedinou řeku, která vytéká z Bajkalského jezera,

zatímco se do něj vlévá 544 přítoků. Z letiště odjíždíme maršrutkou (co to je, pro toho kdo to nezná, vysvětlím příště) do obyčejného hotelu Profsojúzov. Dnes je to hotel, dříve nějaká odborářská základna, ale dobrý. S výhledem na staveniště - Irkutsk, jak zítra poznáme, se mění od základu. Večer studujeme mapy, plánujeme zítřejší akci. Jsem na pokoji s Rolandem, který je chytrý, byl už skoro všude ve světě a je významným profesionáním astrologem. Chrápe ale jako dobytek.

Autor: Ervín Dostálek | pondělí 11.9.2017 9:02 | karma článku: 12.34 | přečteno: 365x

Ervín Dostálek

Alternativní královna krásy a ještě nedávno charismatický sportovní mág, kterého vynechali

Kdo se nehlásí dnes k Me Too jakoby neexistoval. Co to je vlastně alternativní způsob života ? Bývalá miliardářova "étericky založená kráska" proslulá bojem proti nošení kožešin neposílá svoje děti do školy a fotí se nahá v lese..

15.11.2017 v 8:30 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 35 | Diskuse

Ervín Dostálek

Co říkáte "hraběcím radám" zpoza oceánů ze zahraničí? Odmrštěme malost,nechme zdravý rozum

0,3, či kolik přes 5%, dostal Kalousek jen zásluhou hlasů, pokud se nemýlím, zpoza oceánů z Austrálie či Kanady, Čechů tam žijících a právoplatně volících, bez nichž by byl zcela vyautován, sleduji i kritiku současného dění u nás.

14.11.2017 v 13:47 | Karma článku: 27.34 | Přečteno: 914 | Diskuse

Ervín Dostálek

Soupeři neuhnul, vždy čelem a natvrdo,druhý v devadesáti školí s raketou mlaďochy na kurtu

Jediným způsobem jak dosáhnout vysokého věku, je podle známého moudra, zestárnout. Ale stáří, to je poměrně relativní pojem, ne? Jó, když tehdy tekla rakije a jižní víno proudem a stoly se prohýbaly pod upečenými berany a ovcemi..

13.11.2017 v 11:02 | Karma článku: 7.87 | Přečteno: 488 | Diskuse

Ervín Dostálek

Dneska skromně: To určitě nevíte, kdo byla teta Mařka a je vám to stejně určitě jedno...

Vzala jednoleté dítě do náruče a běžela s ním někde mezi Lety a Dobřichovicemi pod les, když na vlak Praha - Beroun, pro ně německý (bylo to přece v protektorátu Böhmen und Mähren), zaútočili v pětačtyřicátém američtí "kotláři"...

12.11.2017 v 14:09 | Karma článku: 19.75 | Přečteno: 309 | Diskuse

Vojtěch Marek

17 000 km stopem domů z Kamčatky V

Putování jednoho kluka od Pardubic z Kamčatky domů. Stopem. Z Kamčatky přes celou Sibiř, Ural až do Archangelsku. A pak přes Petrohrad a Ukrajinu domů.

21.11.2017 v 7:22 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 0 | Diskuse

Martin Úbl

Knižní bestseller letošních Vánoc

Přečtěte si první ukázku z právě vycházející knihy Neuvěřitelné příhody z hor / Nahoru můžeš, dolů musíš. Knihu lze objednávat zde: http://www.albatrosmedia.cz/tituly/37346813/neuveritelne-prihody-z-hor/ Pěkní čtení! Autor.

20.11.2017 v 13:01 | Karma článku: 5.83 | Přečteno: 282 | Diskuse

Petr Havránek

Šumava, vrch Ostrý.

Při našich občasných toulkách Šumavou jsme doposud tak trochu přehlíželi Železnorudsko. Jeden z posledních slunečních víkendů nám dává šanci k nápravě a tak nabíráme směr Špičák.

20.11.2017 v 7:00 | Karma článku: 15.15 | Přečteno: 230 | Diskuse

Martin Houška

Na hlavní silnici 1/15 z Liběšic na Litoměřice nepůjdou závory !

Dne 20.11. v 08:00 začíná přestavba vnitřní elektronické technologie na železničním přejezdu na hlavní silnici 1 / 15 ležícím mezi obcemi Horní Řepčice a Liběšice. Železniční provoz nebude přerušen.

19.11.2017 v 19:32 | Karma článku: 6.27 | Přečteno: 198 | Diskuse

Miroslav Hruška

Netradiční květnový výlet do Polska aneb Polsko (rychlo)vlakem i letadlem - díl druhý

V prvním díle této dvojdílné reportáže jsem s mým kamarádem zkoumal dopravní zajímavosti Katovic. Na závěr jsme se přesunuli polským Pendolinem do Varšavy. V tomto dílu tedy prozkoumáme Varšavu a také se proletíme letadlem ...

17.11.2017 v 13:10 | Karma článku: 11.08 | Přečteno: 356 | Diskuse

Viz výše v části Představte se nám - nevím v čem se tyto dvě rubriky liší